Časostroj sestrojil bednář Jan Linduška v roce 1929. Do dneška není jasné, jestli se jedná o výtvor pokrokové geniality autora a řemeslníka, nebo jestli jde o fantasmagorickou snahu o zachycení času ve všech jeho podobách.
Abychom vám alespoň trochu popsali fungování Linduškova časostroje, vypůjčili jsme si následující text přímo z muzea, protože sami cítíme nedostačující technickou kapacitu mozku na to, abychom vám jej mohli lépe přiblížit: „Časostroj má osm ciferníků, ale ani jeden se nepodobá jinému, každý je odlišný. Nejoriginálnější je ciferník, který má ukazovat úřední (?) čas. Jeho minutový kruh má dvakrát šedesát minut. V levé půli zdola nahoru 60 minut. Velká rafika uběhne za hodinu pouze půl otáčky – lichou hodinu směřuje velká rafika nahoru na dvanáctku a každou sudou dolů na dvacet čtyřku. Také ciferník ukazující čas v Bombaji je „svojský“. Je konstruovaný jako čtyřiadvacetihodinový, ale v levé půli má čísla 1 – 12 a v pravé půli pouze ozdobné nápisy. Funguje tak, že malá rafika, když přejde přes horní dvanáctku, přepadne vahou závaží dolů na spodní dvanáctku a začíná znova. Velká rafika se točí normálně. Jak říká hodinář Ivan Kopecký, takové ciferníky zřejmě nemají na světě obdoby. Logice uniká také fakt, že čas ve městech Řím, Paříž a Hamburk ukazují tři samostatné ciferníky, ale tato města jsou ve stejném časovém pásmu, takže ukazují shodný čas.“
Aby toho nebylo málo, zamyslel se Linduška také nad tím, jak odstranit protivný problém s tím, že v každém měsíci připadají dny na úplně jiná kalendářní čísla. Jednou je 8. v pondělí a podruhé zase ve čtvrtek. Co s tím? Jan Linduška jako řešení této vleklé lapálie vynalezl 13. měsíc. Jmenuje se Marsinec a jako jediný v daném roce má 29 dní, zatímco všechny ostatní měsíce mají dnů 28. Díky němu si můžeme být jistí, že prvního, osmého, patnáctého a dvaadvacátého bude vždycky pondělí.
Linduškův časostroj ukrývá ještě pěknou řádku tajemství, záhad a překvapení, které ale doporučujeme odhalit postupně přímo v expozici Strážci času. Funkci některých technických záludností se nepodařilo odhalit ani renomovaným hodinářům. Třeba na něco z nich přijdete sami.
Kromě časostroje najdete v expozici Strážci času ještě několik perel, které zaujmou děti i dospělé. Můžete zkusit sami rozhýbat kyvadlo, prozkoumat titěrné hodinové strojky, věžní hodiny z 18. století i jedinečné hodiny z alabastru. Doporučujeme vřele prohlédnout si expozici s průvodcem. Ukáže vám čas z úplně nových úhlů.
Muzeum v Kroměříži je bezbariérové a nabízí řadu haptických prvků pro nevidomé.
Kdysi dávno pletl košíky každý v Morkovicích . S proutím to uměly snad i batolata a byla to taková malá česká košíkářská velmoc.
Rodinné muzeum plné starých pokladů v malebné vísce na okraji Chřibů.
V Rymicích opravili dlouho chátrající hospodářký dvůr. Barokní památka nádherně uzavřela komplex lidových staveb a tvrze a je nádherným místem, které rozhodně musíte navštívit.
Objevte všechny hádanky a vzpomeňte si na příběhy, na které jste už zapomněli.
Záhlinice jsou vesnička, která by mohla stát modelem pro obraz hanáckých dědin. Širé pláně všude kolem, ukázkově rovné ulice se selskými domy na návsi, s kapličkou, hasičárnou a starou hospodou.
Teď v předjaří je uvnitř docela chladno, ale po celá čtyři staletí tady žhnula kovářská výheň.
Marně si teď lámeme hlavu, jestli už jsme viděli hezčí skanzen.
Elegantní a interaktivní expozice představuje sto let rozkvětu malého, ale významného města. Historii Kroměříže od roku 1848 po rok 1948 vypravuje výstava Kroměříž v soukolí dějin 1848 - 1948.
Tentokrát se podíváme Kroměříži tak trochu pod sukně. Půjdete s námi?
Bylo to epochální, citlivé a krásné. Skvěle provedená expozice, skromně schovaná v průjezdu, nekřičí a neláká. Přesto je to místo, které vám na pár vteřin vezme dech.
Nenápadné muzeum schované vedle hlavní nádražní budovy v Kroměříži nás doslova nadchlo.
Jen kousíček od Kroměříže leží vesnička Velké Těšany. Je odtud krásný výhled na Chřiby na jedné straně a na Hostýnky na straně druhé. Ten úplně nejkrásnější výhled je ale od větrného mlýna.
Do Pravčic se jezdí na povidla, na slaďoučkou pálenku, ale taky do muzea. Nahlédnout do světa, ve kterém žili naši dědové, a kde byl každý klásek požehnáním.
Nikde ani stopa po tom, že bychom podobné zařízení brzy potřebovali. Snad to tak i zůstane.