Rekonstrukce Černé kaple pokračuje
K holešovskému kostelu Nanebevzetí Panny Marie přiléhá přístavba jedinečné Černé kaple. K pravé straně kněžiště ji nechal přistavět František Antonín hrabě z Rottalu po smrti své milované ženy marie cecilie. Rodu, kterému patřil snad celý kraj od Hostýna až po Napajedla, chyběla pohřební kaple, která by byla hodna jejich postavení. Prostor s honosnou výzdobou a dvěma oltáři se aktuálně rekonstruuje a navštívit ho není možné. Díky Vlastivědnému kroužku Holešov, který zde zorganizoval návštěvu, jsme ale nakoukli dovnitř a s velkým zaujetím poslouchali výklad holešovského historika Karla Bartoška a restaurátora Filipa Novotného.
Kaple nese název podle převládající barvy, která je kombinací černého a šedého umělého mramoru na stěnách, od kterých se výrazně odráží bílý štuk soch a zlacené hlavice pilastrů. Na tento monumentální prostor dopadají paprsky slunce stíněné vitrážemi v oknech. Křehká křídla andělů a krajek kontrastují s konečnou strnulostí lebek a hnátů a se zlatými hlavicemi sloupů.
Černá kaple před rekonstrukcí
Kaple je jedinečné umělecké dílo, které proslavila výzdoba sochaře Gottfrieda Fritsche (1706–1750), dvorního sochaře rakouského císaře. Zakladatel kaple František Antonín z Rottalu a jeho manželka Marie Cecílie, rozená z Trauttmansdorfu, jsou zde zachyceni v nadživotní velikosti včetně do detailů provedeného rokokového oblečení. Jejich dopodrobna vyvedené rokokové šaty jakoby snad ani nemohly být z mramoru a kamene ale z jemných krajek. Po rekonstrukci jsou jejich sochy ještě krásnější než dřív.....
V kapli se nachází dva oltáře. Na jednom se Ježíš modlí v zahradě Getsemanské v předvečer Velkého pátku. Dramatická scéna znázorňuje anděla, který Ježíše podpírá, aby neklesl k zemi. Další z nebešťanů snáší z nebe kalich hořkosti a k Ježíšovi se sklání mezi ratolestmi palmy a olivovníku. Po obou stranách navíc oltář hlídají smuteční andělé.
Nahoře nad oltářem se nachází zajímavý detail - erb rodu Rottalů, který je korunován lebkou. Poselstvím bylo, že zkrátka smrt ovládne vše.
Na protějším, tzv. Očistcovém, oltáři upínají duše ruce v modlitbě k ukřižovanému z plamenů očistce. Po stranách se nachází andělé nesoucí obraz Ukřižovaného a truchlí tu Panna Marie a svatý Jan Evangelista.
Foto před rekonstrukcí
K oltářnímu obrazu se podle historika Karla Bartoška váže zajímavý příběh. V Holešově nějakou dobu působil Ignác Chambrez, syn malíře Jana Chambreze. Ignác byl malířem oltářních obrazů, ale také autorem pojednání o výtvarném umění a uměleckých cestopisů. Ve své knize Odkaz moravského umělce k poučení jeho synů se údajně zmiňuje o tom, že oltářní obraz v Černé kapli je dílem Tiziana. Dlouhá léta se tak věřilo, že autorem tohoto obrazu je právě známý malíř. Když byl ale obraz koncem minulého století restaurován, přišlo se na to, že obsahuje stopy pruské modři, která se používala až 100 let po Tizianově smrti. Obraz od slavného umělce tedy v Holešově není, ale není vyloučeno že tu kdysi byl a poté byl nahrazen tím, který tu vidíme dnes. Ten dnešní je totiž vyřízlý z jiného obrazu. Je také opravdu velmi zvláštní, že Ježíš je zobrazen bez ukončených rukou i nohou.... Jestli tu někdy bylo dílo Tiziana, to pro nás bohužel už asi zůstane navždy zahaleno tajemstvím.
Patnáctým rokem už rekonstruuje sochy v kostele Filip Novotný, akademický sochař a restaurátor z Prahy. Kromě soch v kostele stojí za opravou holešovského morového sloupu a třetím rokem rekonstruuje právě Černou kapli. V kapli můžete obdivovat jemnou a dokonalou řemeslnou práci předků, které právě pan Novotný nyní dodává původní lesk.
Jak dlouho jeho práce k obnovení výzdoby kaple bude trvat, to se aktuálně nedá říct, ani odhadnout. Ale až se otevře, tak vám její návštěvu rozhodně doporučujeme. My kapli navštívili ještě před rekonstrukcí a tak si můžete prohlédnout krásné fotky tohoto místa a přečíst naše dojmy ZDE.